Bloggen
Få en genomgång av din sökmotoroptimering på E-handelsdagarna
15:e och 16:e mars går E-handelsdagarna i Sundsvall av stapeln och vi kommer finnas på plats för att göra genomgångar av besökarnas sajter. Vi kommer titta på den sökmotoroptimering som gjorts eller som behöver göras på webbshopparna för alla som vill (och som vi hinner med). Om du tidigare besökt E-handelsdagarna i Sundsvall vet ...
Men vi gör det inte därför
Om du bor i Örnsköldsvik har du säkert sett att vi blivit nominerade till Årets Normbrytare och pris ska delas ut på årets företagargala. Det känns väldigt roligt att vara nominerad men det är inte för att få priser vi gör på det sätt vi gör. Jag skulle vilja passa på och beskriva hur ...
Fungerar inte länkkataloger för SEO längre?
Länkkataloger var något som användes flitigt inom sökmotoroptimering för 7-10 år sedan. Nu har de nog snarast gått ur tiden men vi tar en titt på länkkataloger, går igenom hur de fungerar och vad de gör för sökmotoroptimering. Dagens Sökfråga är vår youtube-serie där jag (Magnus Bråth) och Aaron Axelsson svarar på frågor om sökmotoroptimering. ...
SEO är död!? Dagens Sökfråga
Men jämna mellanrum ända sedan starten på min karriär inom sökmotoroptimering har det pratats om att nu är minsann SEO död. Nu går det inte längre att göra sökmotoroptimering. I skrivande stund ger den exakta frasen “SEO is dead” 72.300 resultat på en sökning. Det råder ingen tvekan om att många genom åren branschen funnits ...
Sökmotoroptimering vs SEO
Länge har sökmotoroptimering varit det ord som stått ut för företag i vår bransch, det har varit det största och i mångt och mycket enda ordet som spelat någon vidare roll. En del felstavningar har varit populära och lite udda varianter har funnits på ordet. SEO har varit en ständig tvåa men så är inte ...
Vad är Robots.txt – Dagens Sökfråga
Robots.txt är säkert något du hört talas om och kanske till och med hört att det är viktigt för sökmotoroptimering? Idag reder vi ut vad det är och när du ska använda robots.txt. Robots.txt är en liten fil du kan lägga på din webbplats som berättar för sökmotorer hur du vill att de ska hantera ...
Hjälp! Det är mellandagsrea och jag har inte optimerat för det
Vi skulle vilja passa på att önska alla en god jul med dagens sökfråga och vi svarar på frågan, kan du hjälpa mig synas på Mellandagsrea? I årets tramsigaste Dagens sökfråga tar vi upp behovet av att vara ute i god tid både när man spelar in youtubeklipp och när man vill göra sökmotoroptimering. ...
77 poster på ett år, vad ger det för resultat?
Som du säkert vet skriver vi en hel del på den här sajten. Under 2015 har vi faktiskt publicerat så många som 77 nya artiklar på Brath.se. Varför gör vi det egentligen? Sökmotoroptimering bygger på i princip tre grundstenar, den första är auktoritet. Du behöver ha auktoritet i din sajt och på din sida för ...
Därför gjorde vi förändring till en del av företaget
SEO-branschen är en bransch i konstant förändring. Inte bara de yttre faktorerna, som Googles ständiga uppdateringar, förändrar branschen i högt tempo. Det är dessutom en väldigt ung bransch med snabbt växande företag och ständigt nya metoder. Det gör att om du vill lyckas långsiktigt behöver du vara beredd att förändras, mycket. Förändringsarbete är något ...
Dagens sökfråga: Vad är en platt sajt
Du har kanske fått rekommendationen att bygga en “platt sajt”? Någon har av någon anledning hävdat att det är bra för sökmotoroptimering? Vi går i dagens sökfråga igenom vad en platt sajt är och varför vi faktiskt nästan aldrig rekommenderar det. En platt sajt innebär att man har så få klick som möjligt från startsidan ...
SEM-konsult med placering i Stockholm
Dina uppgifter Som SEM-konsult på Brath hanterar du våra kunders sökannonsering (Främst Adwords). I din roll kommer du vara delaktig i den övergripande sök-strategin. Och du är ansvarig för att bygga upp, optimera, utvärdera och framförallt utveckla våra kunders konton och kampanjer. Dina skills Flera års erfarenhet av Adwords är givetvis ett plus men vi ...
Dagens sökfråga: 1 000 länkar för 7 dollar, är det värt det?
1 000 länkar för 7 dollar, är det något att satsa på? I dag tar vi upp ett i branschen mycket känt fenomen; billiga länkar. I just vårt exempel har vi fått frågan om ett paket med 1 000 länkar för 7 dollar är något som är värt att köpa, men det finns såklart hur ...
SEO och PPC i konverteringstratten
SEO och PPC kan verka väldigt lika och på många sätt är de det, det är inte alltid sant för de kan göra olika arbete. Det finns några inneboende egenskaper i de båda disciplinerna som gör att de får helt olika funktion i vissa lägen. I konverteringstratten, till exempel, kan de fylla helt olika funktioner. ...
Praktik hos Brath
Skulle du vilja ha en praktikplats på ett av Sveriges mest spännande företag? Vi finns idag på 3 platser i Sverige, Örnsköldsvik, Stockholm och Göteborg. Vi söker nu en praktikant till vårt kontor i Stockholm och en till vårt kontor i Örnsköldsvik. Uppgifter bistå med research enklare SEO- och SEM-uppgifter Författa annonstexter Sökordsanalyser Specifik on ...
Finns inte PageRank längre – Dagens Sökfråga
Har Google slutat använda sig av PageRank? Hur jämför det mot till exempel Domain Authority och Trust Rank? I det här avsnittet av Dagens Sökfråga tittar vi på PageRank. Har Google verkligen slutat använda det? Vi reder ut begreppen kring Toolbar Pagerank och PageRank. Vi pratar om hur de andra måtten på nätet fungerar och ...
Dagens sökfråga: Hur skriver man en bra titel?
I det här avsnittet av Dagens sökfråga grottar vi ner oss i titlar. Vi funderar kring vad som gör en titel bra eller dålig och vilka delar som är absolut viktigast att få med i det begränsade utrymmet man har. Det spelar ingen roll om du älskar eller hatar att skriva titlar till dina sidor, ...
Ankartexterna, största tekniska problemet i branschen
Att länkar flödar ankartext, att länktexten spelar roll för vilken position man kan nå på sökordet, är både grundläggande SEO-kunskap och vad jag upplever som den största fällan för färskare sökmotoroptimerare. Den djupare kunskapen om länkar och deras ankartexter verkar fortfarande saknas på många håll. Den som varit aktiv i branschen senaste året har säkert ...
En del sökresultat verkar trasiga
Har du märkt att vissa sökresultat verkar trasigare än andra? Att saker som verkligen inte borde ranka håller topplaceringar och saker som borde finnas där inte alls är med? Vi pratar inte om enskilda sajter som kan filtreras eller ha manuella åtgärder utan hela sökresultat som verkar besynnerliga. Nedan kan du se ett ursnitt ur ...
Dagens sökfråga: Negativ SEO, vad är det?
I dagens sökfråga gör Aaron och jag en liten dykning i fenomenet negativ SEO. Var kommer det ifrån, hur startade det och vad är det idag? 2010 (Notera att jag säger fel årtal i klippet, vi kände förstås till fenomenet men det bar emot lite att skriva om metoder att sabotera. Det är inte något ...
Dagens sökfråga: Meta-taggar, Keywords, description och liknande, ska jag bry mig?
Det finns en hel del information man kan lägga i sidhuvudet på en sida. Ofta kallas de lite slarvigt Meta-taggar. Här finns till exempel Meta Keywords, Meta Description och en del andra och den stora frågan idag är om man alls ska bry sig om dessa och i så fall vilka? Vi tar upp title, ...