Bloggen
Jag vill ha flera språk på min sajt, hur gör jag?
Att ens företag växer sig ur sitt hemland medför ofta en del krångel, av många anledningar. Betalningslösningar ska säkerställas, produktutbud och -beskrivningar ska anpassas för andra marknader, kontaktvägar för kunder ska ordnas för att bara nämna några av de gupp som ska passeras. När det kommer till SEO är problemen inte så stora, men det ...
Google indexerar inte min sajt
En av de grundläggande delarna i SEO är indexering. Om inte Google kan, eller vill, spara dokumenten på din sajt i sitt index spelar inga andra åtgärder någon roll, de har ändå inget att visa upp. I den här bloggposten tänkte jag resonera kring anledningar och lösningar både när Google inte indexerar något alls ...
Varför ändras inte titeln i sökresultatet?
En vanlig fråga fråga vi på Brath ofta får är om varför Google inte visar titlarna som finns på webbplatsen i sökresultatet. Det kan finnas många anledningar och här reder vi ut vad du kan göra för att få Google att visa så relevanta titlar som möjligt i sökresultatet. När man gör en sökning ...
Det stora problemet med superhjältar
Superhjältar har under de senaste åren blivit alltmer populära och det tydligaste tecknet är kanske den mängd filmer och omsättning som Marvel åstadkommit. Frågan är då; varför finns inte superhjältar i verkligheten? Jag tror att svaret är för att de på att de inte riktigt hör hemma här. Det borde inte vara så komplext ...
Kanske dags att skaka kanoten mindre?
Google gör i närheten av 2 uppdateringar per dag. De flesta passerar obemärkt förbi, några pratas det om en hel del. De allra flesta gör liten eller ingen skillnad för de flesta medan några skakar om sökresultaten totalt. Google hävdar ofta att de äger sökresultaten och de gör vad de vill med dem. Det är ...
HTTPS, Mobilegeddon, osv, osv
Det finns en tendens hos Google att gapa som högst om det som är minst viktigt. Jag har en teori om varför. Branschkollegan Michael Wahlgren visar idag att effekten av “mobilegeddon” åtminstone på de ord som de bevakar inte är så stor som det först verkade. Medianvärdet är en tappad position (exempelvis från 6:e plats ...
PR är sökmotoroptimeringens hemlige älskare
Sökmotoroptimering kan, om man bortser från det rent tekniska, jämföras med relationer. Placeringar i sökmotorernas resultat kommer av olika entiteters relationer på nätet. Och bakom varje sådan entitet, vare sig det är en sajt, artikel eller liknande, står dessutom en person Relationer är ett av de mest kraftfullaste sätten att klättra i positioner, särskilt för ...
Google allt mer lokalt, därför gör vi sökmotoroptimering i Stockholm
Under det senast året har vi sett en trend som växer sig allt starkare, Google blir allt mer lokalt. För ett antal månader sedan kunde vi se effekter av det på sökord vi håller ögonen på lite extra, det handlar om sökmotoroptimering och SEO. Google gör skillnad på vad som räknas som lokalt intressant och ...
Så förändras sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering är ett hantverk i ständig förändring. Att försöka förutspå framtiden är många gånger ett hopplöst arbete ändå faller det på sökmotoroptimerarens lott att försöka framtidssäkra sitt arbete. Ett sätt är naturligtvis att lära sig av historien. Här har du ett antal stora förändringar som skett genom åren. Något som är viktigt att tänka på ...
Konverteringsgrad och avvisningsfrekvens, är de bra mätvärden?
Jag pratar ofta om konverteringsgrad (eller som Google Analytics kallar det konverteringsfrekvens) men det är inte alltid helt lätt att dra slutsatser ur siffran. Det samma gäller avvisningsfrekvens, eller bounce rate som det ofta kallas. Siffrorna blir nämligen skeva av en hel del olika skäl. Ett bra exempel på när det kan bli lite bakvänt ...
Därför tappar Google på Sökmotor
Det kan vara roande att följa sökresultatet för Sökmotor. Det är väl inte direkt någon nyhet att Google inte toppar när man söker efter sökmotor i Google men det händer också en del annat intressant. Wikipedia verkar ha planterat sig mer eller mindre permanent i toppen för sökresultatet och Bing har snabbt tagit sig upp ...
Lokal sökmotoroptimering, gör det själv
Lokal sökmotoroptimering är enklare än vad många tror, särskilt i ett land som Sverige där Google har ganska svag närvaro när det gäller sökteknik. De som jobbar på Googles kontor i Stockholm arbetar i första hand med Adwords och då inte med att utveckla tekniken utan med att sälja tjänsten. Det betyder att det finns ...
SEO och SEM nära våra kunder i Stockholm
Brath AB är ett Norrlänskt företag med rötterna i Örnsköldsvik i vackra Höga Kusten. Den Norrländska andan syrar igenom hela vårt företag. Vi är raka, ärliga, jobbar hårt och lägger inte ner tid på onödiga saker, vi ser till att göra det som räknas. Vi gör det vi älskar. För varje ny nöjd kund älskar ...
Google visar vad som saknas
Många gånger då du söker efter en längre kombination av ord behöver Google visa upp resultat som inte är relevanta för alla orden. Om du till exempel letar efter alla de gånger Aaron Axelsson (Head of SEO här på Brath) skrivit om Pilsner, då kommer Google visa upp resultat som innehåller bara Aaron och ingen ...
All Hjärtans Dag – Det är till dig Google
Med stort hjärta kommer stort ansvar. Vi på Brath har alltid satt målet att vara en byrå med hjärta och vi skulle idag vilja skicka en hälsning till en av de allra ensammaste där ute, en som verkligen inte borde vara ensam på Alla hjärtans dag. Google, du behöver inte vara ensam mer. Någon med ...
Vi förbereder oss för Alla hjärtans dag
Du kanske kommer ihåg vår Fria Smartare-kampanj för Alla hjärtans dag förra gången? Om inte så är det lite putslustig läsning. Årets kampanj kommer bli större och mycket roligare. Det kanske känns bakvänt och konstigt att en SEO- och PPC-byrå satsar extra på just Alla hjärtans dag men vi tycker att det passar som handen ...
Ett företags framgångar mäts i pengar
Det kanske inte alltid syns direkt, det kanske inte alltid är uppenbart men ett företags framgångar mäts i pengar, nutida eller framtida. Allt annat är, precis som det låter, något annat. En produkt kan vara bättre eller sämre, en tjänst kan fungera eller inte. Ett företag som fungerar gör det genom att tjäna pengar. Sen ...
Sandlådan, Googles främsta spamskydd
Googles sandlåda är något som pratades ofta om för ett antal år sedan men som nu verkar ha fallit i glömska. Kanske är det för att SEO-communitiet kommit överens vad som är sant och inte. Sandlådan var nämligen något ganska omdebatterat. Så här ser sandlådeteorin ut: Under ett fast antal månader, 6, 12 eller liknande, ...
Finliret inom sökmotoroptimering
Nog är det roligare att jobba med finliret, de flummigare bitarna och liknande än att göra grovjobbet? Jag reagerar på att många inom SEO hellre väljer att just finlira än att göra arbetet från grunden. Jag håller personligen på och renoverar en kåk från förra sekelskiftet så här kommer en post full av uttjatade analogier ...
Ehandel
Ehandel har alltid varit något av en passion för mig personligen och det hela började 2006 då min mamma och jag började sälja fårskinn på nätet. Den verksamheten finns inte kvar idag men ehandeln ligger lika nära hjärtat än, det är en anledning till att Brath ser ut som det gör idag. Det som började ...