Bloggen

Hur du optimerar för Googles featured snippets a.k.a. position zero

Uttrycken “featured snippets” och “position zero” dyker dagligen upp på allt fler individers radar och är egentligen olika benämningar för en och samma sak. I dagens artikel kommer vi kortfattat förklara vad en featured snippet är för något. Hur stort tillskott organiskt trafik du kan förvänta dig av en featured snippet. Samt hur du rent praktiskt ...

SEO är inte en mjuk vetenskap

Ett vanligt missförstånd som får mig att tappa fattningen är ninjastatus på sökmotoroptimerare. Att hantera en algoritm är inte meditation, det är inte att kasta kaststjärnor och det är inte ens magi-relaterat alls. Inga trollspön eller stavar viftas någonsin. Ärligt talat lärde jag mig inte särskilt mycket på det civilingenjörsprogram jag ett tag deltog i ...

”SEO funkar likadant i dag som för 10 år sen”

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma. Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups ...

När ska man annonsera på sitt eget varumärke med Google Ads?

Onödig kostnad eller grundbult i en sund kontostruktur? Åsikterna går isär om annonsering på eget varumärke med Google Ads. Här presenterar vi fördelarna med Brand-annonsering samt ger några exempel på när man kan vara mer försiktig med det. En fråga som ofta dyker upp vid uppstart med nya kunder, i synnerhet de som inte har ...

Är du ett varumärke?

Under åren har jag stött på en hel del personer som sagt att de är värdefulla för att de är ett varumärke. Varumärket Jag, som kan vara värdefull för ditt företag bara genom att finnas. Ibland kanske det är sant men det är långt från alltid någon du vill ha i din organisation. Inget företag ...

Därför ska du inte välja en fullservicebyrå

Att synas online är en tävling, för att du ska kunna vara etta i sökresultatet behöver någon annan petas ner. Det är huvudanledningen att det inte är bra för dig med en fullservicebyrå. Det är lätt att bli bekväm och visst är det bekvämt med en enda byrå för allt online. Du behöver bara attestera ...

Sökord – hur du väljer rätt för din sajt

Visst låter det enkelt? Välj några passande ord och börja optimera, eller hur? Nja, skulle vi säga. Det krävs mer eftertanke och efterforskning än du kanske tror. Idag ska vi därför gå igenom hur du ska tänka när du väljer sökord till din sajt.  Sökorden är de ord och fraser som en person använder när ...

En serie större Google-uppdateringar som alla triggas av samma sak

Google har de senaste månaderna rullat ut ett antal av vad de kallar Core Updates. Kärnan i algoritmen uppdateras alltså. Traditionellt har sådant sällan gett stora effekter, direkt, i sökresultaten men nu ser det annorlunda ut. En viss typ av sajter tycks påverkas väldigt mycket. Det Google kallar Core Update är en uppdatering av själva ...

Annonsera på Google Ads i Finland

Innan du sätter dig framför datorn, startar ett nytt konto och skapar Google Ads-kampanjer i Finland finns det några saker du bör tänka på att för att få lyckas med din Google Ads-annonsering.  Solid kontostruktur Har ditt företag redan erfarenhet av annonsering på Google Ads från andra länder så finns det säkerligen mycket som ni ...

Google Travel – Ett (hår)resande verktyg för resebranschen… eller?

Under maj 2019 annonserade Google att man nu tar ytterligare ett steg mot att vara en stor aktör i resebranschen. Detta genom att lansera Google Travel. I denna artikel tittar vi närmare på Googles initiativ och spånar kring hur detta kan komma att påverka reseindustrin och dess konsumenter ur ett SEO-perspektiv. Vad är Google Travel? ...

Vad en favicon är och dess värde för dig som driver en sajt

I denna artikel förklarar vi vad en favicon är, vad den har för värde samt varför en favicon numera är viktigare än någonsin att implementera på sin sajt. Vad är en favicon? En favicon kan enkelt förklaras som den ikon som på olika vis representerar en sajt. I moderna webbläsare syns en sajts favicon till ...

ALT-texter – Att synas i Google bildsök

Bildsök har blivit alltmer viktigt för Google och under 2018 rullade man ut en ny design med nya funktioner för både desktop och mobila bildsök. Denna artikel vill visa vikten av att optimera bilder på sajten genom att implementera bra, beskrivande ALT-texter för sajtens bilder. Att ha sidor med bildinnehåll är något som är extremt ...

Kom igång med Google Ads

Vi börjar med grunderna om hur de olika delarna hänger ihop, sedan kommer vi gradvis att gå in på fler detaljer. Den här delen gäller sökkampanjer, andra kampanjtyper kommer att förklaras i en annan del. Låt oss säga att vi precis har kommit in i Google Ads för första gången. I kontot är det viktigt ...

Vanligaste knepen för en snabbare sajt

Google vill att alla sajter ska vara snabba, det har de varit väldigt tydliga med. Chanserna att ta positioner ökar om din sajt laddar snabbt, både i mobil och på datorn. Effekten blir också att sajten är mer användarvänlig, en annan del som Google uppskattar. Förr i tiden, under modemets glansdagar, väntade vi tålmodigt i ...

Grunden till effektiv outreach

Outreach handlar om att bygga värdefulla länkar som kommer från riktiga personer snarare än generiskt skapade texter där länkar sporadiskt placeras ut. Det senare alternativet är det som har varit mer eller mindre standard inom SEO-världen när det kommer till just länkbygge. På Brath anser vi dock att outreach är en mycket mer framgångsrik metod ...

En kort SEO-guide till strukturerad data och schema markup

Schema markup och att jobba med strukturerad data är något som blir mer och mer vanligt inom SEO-arbetet. Du kan genom att optimera dina strukturerade data för sökmotorn öka din synlighet i sökresultaten. Resultatet av en Schema markup ska bli en “användarvänlig förbättring” i sökresultaten där fokus ligger på att snabbt ge användaren så relevanta ...

Säg hej till nya Googlebot!

I och med lanseringen av nya Googlebot påstås Google numera vara bättre på att förstå modernare och javascript-tunga sajter. I denna artikel har vi sammanställt värdefull information om uppdateringen, samt våra egna tankar om detta minst sagt intressanta ämne. Nyligen, eller mer precist den 7 maj 2019, lanserade Google sin nya sökrobot som tog vid ...

Utnyttjar du det nya annonsutrymmet i Google Ads söknätverk?

I jakten på mer volym i Google Ads är det lätt att i första hand titta åt GDN (Google Display Network), sökpartners och bredare sökord. Speciellt då Google Search alltmer sällan visar annonser för long-tail sökord med lägre sökvolym Det finns dock mer trafik att hämta och en möjlighet att få tillbaka visningarna för dina ...

Varför självhänvisande canonicals bör användas på alla sajter

Självhänvisande canonicals är någonting som alla företag och webmasters bör implementera på sina sajter, men något som ofta saknas vid våra kontroller i det dagliga SEO-arbetet på Brath. Men vad innebär egentligen begreppet och av vilken anledning bör självhänvisande canonicals implementeras? För att svara på dessa frågor anser vi att det är bäst att börja ...

Google Trends – Ett verktyg att räkna med

Att få tillgång till bra och trovärdig data kan vara svårt och ofta väldigt dyrt att skaffa sig. Traditionellt sett har man fått förlita sig på kunddata från enkätundersökningar eller data från sociala medier, exempelvis Facebook. Dessa berättar dock inte hela sanningen utan bara en liten del av hur ens nuvarande och potentiella kunder tänker ...