Bloggen
Har ni missat kränkt-debatten? Vad sägs om lite data?
Pressen har under senaste tiden diskuterat huruvida vi är mer eller mindre lättkränkta nu jämfört med tidigare. Ingen av sidorna i debatten har någon data att backa upp sina argument med, förstås. Därför tänkte vi att det var dags att vi visade upp lite data på ämnet. Lättkränkthet är svårt att mäta över tid men ...
Sverige ligger långt fram inom SEO
Sverige har fostrat många skickliga sökmotoroptimerare och ligger långt fram i teknik och genomförande. Hur kan det komma sig? Konkurrensen i sökresultaten i USA är hög, vi har gjort estimatet ~10 gånger högre än i Sverige (i en mindre studie för något år sedan). Där du behöver investera 5 kronor i Sverige behöver du investera ...
Pungråtta? Är det verkligen en uppdatering?
Den första september kom, enligt utsago, en stor uppdatering till lokala sökresultat. SEO-samhället har gett uppdateringen namnet Possum, eller Pungråtta på svenska. Search Engine Land berättar om förändringar i lokala sökresultat där sökmotorn blivit smartare på ett antal sätt. För det första så har Google förmodligen gjort lokal sökmotoroptimering mycket viktigare genom att göra sökarens fysiska ...
Är det inte dags att Facebook gör något åt fusket?
Om du sätter upp en kampanj på enklaste sätt på Facebook för att få likes till din sida kommer majoriteten av alla gillaklick komma från helt irrelevanta ställen. Det tjänar naturligtvis Facebook på just då men det kan aldrig vara bra långsiktigt. Om du kör igång en kampanj på Facebook utan att göra ett gediget ...
Därför är inhouse-SEO så svårt
En sökmotoroptimerare behöver en budget, att göra SEO utan en är mycket krångligare än att göra SEO med. Min gissning är att det är vad man missar att ta i beräkning när man anställer sin första SEO-specialist. Ibland lyckas SEO inhouse väldigt bra men riktigt ofta floppar det lika illa som Friends in need. De ...
3 anledningar att strunta i sökmotoroptimering
SEO är en investering som nästan alltid ger mångfalt tillbaka under många år. I mina ögon är det nog den allra smartaste investering man gör för väldigt många. Men när fungerar det inte då? Vi på Brath tycker att sökmotoroptimering är det hejigaste som finns (tillsammans med SEM förstås). Därför är det lite extra jobbigt ...
Det är ditt fel – Alltid!
Som företagare kan det lätt hända att man vill skylla på andra orsaker än sina egna brister när något går dåligt. Samma fenomen känns naturligtvis igen i andra medarbetare också. Jag skulle vilja att vi funderar en stund på om man gör exakt motsatt. När en viktig kund sagt upp avtalet, en nyckelperson sagt upp ...
Sluta vara en irriterande marknadsförare i facebookgruppen
Låt oss vara ärliga, ibland fungerar det bra, marknadsföring i grupper på Facebook eller i forum. Det är därför de dyker upp där, de irriterande typerna som ska tjata om sina tjänster. Det går att marknadsföra i forum och grupper på ett icke irriterande sätt däremot och på sikt är jag övertygad om att det ...
Webdesign som fungerar – intervju med Jimi Wikman
Desgin är inte hur en sida ser ut, design är hur en sida får dig att känna och reagera. Någon som arbetat länge med design som gör skillnad är Jimi Wikman som hjälper E-handlare utveckla sin butik med hjälp av design. Vi har fått en ordentlig intervju med Jimi som är full av handfasta tips. ...
Dagstidningar inte särskilt bra för SEO?
Som du kanske är medveten om har den här sajten och systersajten brath.com fått en hel del uppmärksamhet i media. Under året har vi följt effekterna av det här och kommit fram till att det kanske inte är så intressant med de länkarna ur SEO-hänseende. Den här sajten har fått en hel del länkar från ...
Content för Ehandlare – Tore Friskopp ger grunden till rätt strategi
Hur du gör en contentstrategi som passar din E-handel Ett av de problem många ehandlare brottas med, särskilt då man kommit i kontakt med sökmotoroptimering, är hur man ska hantera content på sajten. Framför annat handlar det kanske ofta om var man ska lägga energi och pengar, vilken text ska satsas på och vilken ska ...
Anders Karlssons värdefulla insikter om dropshipping
Ett av valen man som nybliven ehandlare ställs inför är dropshipping eller inte. Droppshipping är lösningen där dina leverantörer skickar direkt till dina kunder och det kan vara lite svårt att få till. Vi har fått en intervju med Anders “AndersIvar” Karlsson som är en av Sveriges starkare förespråkare för droppshipping. Dropshipping kan både vara ...
SEO för E-handel – 3 vanliga problem och deras lösningar
Det är få e-handlare som inte insett hur viktigt SEO är för att man ska ta sig framåt. Ofta brottas man med problem som är relativt lika vad andra e-handlare stött på. Här är några vanliga problem med webbshoppar och hur vi skulle lösa dem. Sökmotoroptimering gör skillnad för all e-handel. För de allra flesta ...
Sortiment och erbjudande viktigaste arbetet – Intervju med Katrin Lundgren
Fokusera på sortiment och erbjudande och undvik fastna i det tråkiga arbetet, det tipsar Katrin Lundgren, VD på Kodmyran och E-handlare sedan 2001. Katrin Lundgren är välkänd inom ehandelskretsar, kanske mest som VD för Kodmyran. Katrin har dessutom en lång historia av ehandel i ryggsäcken och det startade 2001. -Jag födde då upp katter och ...
Press och kundportal – två nya sidor på Brath.se
Ny funktion för våra kunder på plats på Brath.se, kundportalen gör våra rapporter överskådligare. Solen skiner i Övik idag och har så gjort ett tag. Om det ser likadant ut i Stockholm, Kalmar eller Bollnäs har jag ingen aning. Det betyder inte att vi är sysslolösa på Brath utan vi har faktiskt kommit till skott ...
Fylligt innehåll eller text
Inom SEO-branschen har man under en längre tid pratat om fylligt innehåll, i motsats till bara text. Vad är viktigast egentligen? Google har tidigare bara hanterat text. Man har automatiskt läst dokument och katalogiserat vilka ord som finns i dessa. Utifrån orden i texten (och en rad andra parametrar) har man sedan sorterat dokumenten i ett ...
Dra full nytta av Mynewsdesk för din SEO
Mynewsdesk är en av de större tjänsterna för att få ut pressreleaser som företag. Vad många inte tänker på är att det kan vara en riktigt bra resurs i ditt SEO-arbete. Uppdatering 2022: Sedan jag skrev den här artikeln 2016 har läget förändrats och värdet av tjänsten ändrats. Vi har avslutat samarbetet med Mynewsdesk och ...
Vad är konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering är arbetet med att fövandla besökare till kunder. CRO (Conversion Rate Optimization) går ofta hand i hand med sökmotoroptimering och sökannonsering och det ska vi titta lite närmare på idag. Själva grunden i konverteringsoptimering är att få besökare att göra vad du vill att den ska göra på din sajt eller sida. Om du ...
Nu kan du kommentera på Brath.se igen
Många har efterfrågat möjligheten att kommentera våra artiklar, därför har vi lagt till möjligheten. En hel del av det vi skriver här på Brath.se är åsikter, framförallt om sökmotoroptimering eller annan internetmarknadsföring. Ibland håller andra inte med, ibland håller alla med. Oavsett vilket så kan det vara vettigt att lämna utrymme för andra åsikter. Vi ...
Vad är Google AdWords?
Google Adwords är Googles sätt att visa annonser för potentiella kunder i sök och sajter i deras nätverk. Med relevans och kostnadskontroll är Adwords ofta riktigt lönsamt. Med Google AdWords visar du upp dina annonser när dina potentiella kunder söker efter det du erbjuder på Google, eller på någon av alla tusentals siter i Googles ...