Bloggen

Gästpostande – Hur påverkar det sökmotoroptimering

Google gick under 2014 ut och varnade för gästbloggande, gästposter var något som kunde skada din sajts ranking. Vi tar en lite närmare titt på fenomenet i dagens sökfråga: Gästpostande, bra eller dåligt? Det är skillnader på hur sökmotoroptimering fungerar på engelskspråkiga marknader och den mycket mindre svenska marknaden. När Googles Matt Cutts varnar för ...

Vad behöver man tänka på gällande H1:or?

I det andra klippet från serien Dagens sökfråga diskuterar Aaron och Magnus H1:or. Vad är det, vad ska de innehålla och hur bör man hantera möjligheten med flera H1:or i och med HTML5. Här kan du kan se fler klipp från videoserien Dagens sökfråga.  Om det är något du undrar över kring SEO, eller har något du tycker ...

Förstår Google Synonymer?

Google arbetar med att bli bättre på att förstå text och hur text fungerar. Hur mycket förstår de egentligen?  Idag svarar jag (Magnus Bråth) och Aaron Axelsson, Head of SEO här på Brath på frågan, förstår Google synonymer. Hur ser det ut internationellt och hur ser det ut här hemma i Sverige. Det här är ...

CNN, Yahoo och så oerhört många till

Länkbygge precis som när det gäller annan marknadsföring eller försäljning har mycket att tjäna på att vara äkta. Om du faktiskt har en riktigt bra produkt är det så otroligt mycket lättare att bygga länkar. Idag vill jag berätta om vår internationella länkexplosion. Det är inte alla förunnat att ha en unik produkt. Många får ...

Om du pratar om digitalisering nu…

Av någon anledning svämmar medier och bloggar över med poster om digitalisering och har så gjort de senaste månaderna, åtminstone om mina ögon inte bedrar mig. Det enda jag kan förmå mig tänka är: Herregud, kom ni på det nu? Att det skrivs mycket om digitalisering på bloggar och i facktidningar betyder att det någonstans ...

Därför blir din investering i marknadsföring sämre för varje dag som går

  Har du märkt att annonsering i sökmotorer verkar svårare nu än förr? Du kanske inte håller med, det kanske inte är så i ditt segment eller så tycker du att jag har fel. Oavsett, ta en stund för att tänka på mitt resonemang, jag tror du kan bli förvånad. Adwords styrs i huvudsak av ...

Förändring är bra, längta efter den.

Vi lever i en spännande tid. Terry Pratchett hade rätt när han i början av sin karriär sa att det var en förbannelse. Fram till dagen då det dök upp en traktor visste alla mer eller mindre vad man höll på med. Sedan kom industrin och förändrade landskapet och så såg det ut till alldeles nyss.  ...

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla i ny upplaga

Hela första upplagan såld, det var inte något jag och Michael väntade oss när vi bestämde oss för att skriva en bok om sökmotoroptimering. Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla såldes i en rasande takt och nu kommer andra upplagan, med en del uppdateringar du kommer gilla. När Guldläge på nätet kom ut i ...

Vad är en Ad Blocker och vad gör den med marknadsföringen?

Om du följt med diskussionerna i reklamvärlden på senaste tiden så har du fått höra om ad blockers en hel del. Det är ett finurligt litet plugin som innebär att du slipper se reklam, att Aftonbladet laddar på under 5 sekunder och att tidningarna går kräftgång. En ad blocker har ett antal finurliga effekter. Om ...

Vi kan välja fritt, bland de bästa

En anledning att just vara först med 6 timmars arbetsdag som vi egentligen inte vill tala så högt om är att det naturligtvis är lättare för oss att rekrytera. Jag tänker berätta det för dig idag men sprid det inte vidare är du snäll. Vissa vill mena att en Toyotahandlare i södra Sverige införde sex ...

Skillnaden mellan påstridig marknadsföring och bra marknadsföring

Nog är det så att en påstridig säljare säljer. Den som köpt rakhyvlar, strumpor eller varför inte telefonkatalogsinföranden via telefon vet det. Försäljning behöver inte vara påstridig däremot, det finns andra typer av riktigt bra säljare som inte jagar dig konstant. Idag ska vi prata om marknadsföring som inte är påstridig. Likt en dammsugarförsäljare förföljer ...

Sökmotoroptimering är inte ett engångsprojekt

Det är inte så svårt att förstå att många vill att sökmotoroptimering är något man gör en gång och sen är det klart. Tyvärr är det inte så enkelt, särskilt inte om det finns konkurrens. Det kan ibland verka som att sökmotoroptimering är något man kan göra och sedan bara glömma. Om du ändrar alla ...

Fällan med kognitiv bias

  I dag tänkte jag prata lite om en av de saker jag tycker är svårast med sökmotoroptimering: Kognitiv bias. Jag ska inte grotta för mycket i det psykologiska här men det kan ju vara bra med en liten kort förklaring. Kognitiv bias är den psykologiska benämningen för att någon har en felaktig bild av ...

Digital Natives, infödda internetianer

  Förmodligen har du hört uttrycket digital natives (till skillnad från digital immigrants). Den svenska motsvarigheten blir enligt Wikipedia nätets infödda respektive digital immigrants. Min personliga uppfattning är att det är ett uttryck som är så fyllt av dynga att det när det exploderar kommer fylla internet med gödsel. Digital natives, de som är födda ...

Ordentliga misslyckanden i Braths historia – och vad vi lärde oss

När företaget växer snabbt och allt snurrar är det lätt att förledas att tro att man kan allt som har med det att göra. Min syn på företagande är just så, ibland känner man sig som en kung men ibland känner man sig också helt värdelös. När man missat en stor pitch, om man tappat ...

Vad behöver man veta när man ska köpa SEO?

Att köpa SEO är inte alltid så enkelt om man inte är  insatt i hur det fungerar i branschen. Vi har därför skapat en lista på punkter att beakta för dig som ska ta ett beslut.  10 frågor att ställa dig själv om du funderar på att anlita en leverantör av sökmotoroptimering Vad får jag ...

Dogmer, tro, religion och sökmotoroptimering

Ibland blir sökmotoroptimering så pass komplext att det inte riktigt går att veta. Hur kommer resultaten bli om vi slutar använda taggar på sajten, tar bort 10.000 sidor och fyller på med ordentligt med bra text? Den frågan kan endast resultera i en kvalificerad gissning som svar. Ofta är sökmotoroptimering enkelt däremot så varför envisas ...

Vanliga frågor om sökmotoroptimering

En del saker inom sökmotoroptimering är enkla beslut, andra är mer komplexa ställningstaganden. Vissa frågor är väldigt ofta återkommande och har ibland raka och tydliga svar. Vi har börjat samla på oss ett antal frågor som vi besvarar här på bloggen. Om du är en trogen läsare på Brath.se har du säkert märkt att våra ...

Vad betyder dubbla meta-beskrivningar i Google Search Console?

I Google Search Console kan man hitta förslag i sektionen HTML-förbättringar. Här reder vi ut vad som menas med dubbla-metabeskrivningar och tipsar om hur man kan åtgärda problemen.  När en metabeskrivning är dubbel så betyder det att likadana taggar för meta-description används på två eller fler sidor på din sajt. Detta är inte något som ...

Jag har blockerat en sida för sökmotorer, varför syns den ändå?

Det finns huvudsak två sätt för att se till att en sida inte visas eller kan nås från sökmotorers resultat. Beroende på när och hur de implementeras har de lite olika effekt. Här tänkte vi reda ut när och varför du ska använda de olika sätten. Noindex-taggar Den vanligaste, enklaste och effektivaste metoden, den som funkar ...