Bloggen
Brath söker SEO eller SEM-specialist i Stockholm
Vi växer ständigt och vill därför anställa ytterligare SEM och SEO-specialister. Just nu rekryterar vi i Stockholm och vi vill mer än gärna prata med dig om du är vass på någon av dessa. Brath är inte som andra byråer, det är inte lika mycket jagande. Våra specialister kan istället för att producera presentation efter ...
Å, Ä och Ö i domännamn – Hur påverkar det min SEO?
Ända sedan IDN-domänerna dök upp har frågan ställts dagligen. Är det bra eller dåligt med Å, Ä och Ö i namnet? IDN står för Internationalised Domain Names och är domäner som innehåller andra tecken än de standardiserade, A-Z, 0-9 och streck. För svenskar handlar det i allra störst utsträckning om att man nu kan använda Å, ...
Att mäta positioner – inte längre elementärt
Förr kunde det räcka med en inkognito-sökning för att veta hur man placerade sig i sökresultaten. Innan det var det bara att söka. Det är inte längre lika enkelt, eller entydigt kanske är ett bättre ord. Det första hinder den som vill mäta sina positioner i sökresultaten stöter på är geografiska skillnader. Den som följer ...
Längre Meta Descriptions – våra rekommendationer
Om du följer sökmotoroptimering och vad som skrivs så har du säkert inte missat att Google ändrat hur man visar den beskrivande texten på sökresultatsidorna. Det finns nu utrymme för mer text. Google har börjat visa en större andel text på resultatsidorna, nedan ett exempel med 310 tecken i sökresultatet. Vi har ännu inte gått ut ...
Sidans hastighet allt viktigare för din SEO
Något som blivit tydligt under de senaste åren är att sidornas och sajtens hastighet spelar allt större roll för din sökmotoroptimering. Och det finns massor du kan göra. Jag fick nyligen frågan hur snabbt en sajt ska ladda för att Google ska tycka om den. Svaret är tyvärr att ju snabbare desto bättre. Det här ...
Så rankar de svenska SEO-byråerna.
Vi har med hjälp av Sistrix, som är ett verktyg för att mäta bland annat synlighet i sökresultaten, tagit fram data på hur SEO-byråerna själva syns. Det är inte en komplett undersökning, det finns förstås byråer vi missat men det här är dem vi hittat på sökord som är viktiga i branschen. Jag skulle heller ...
Finsktalande medarbetare till kontoret i Övik
Nu söker vi en finsktalande medarbetare till vårt kontor i Örnsköldsvik. Du som är vass på språket (finska), skicklig på att kommunicera i text och vill få ett insteg på en snabbt växande arbetsmarknad, se hit! I centrala Örnsköldsvik, ca 1000 meter från tågstationen på Lasarettsgatan 12 hittar du Braths huvudkontor. Här gör vi sökmotoroptimering ...
Konsolidering att vänta i SEO-branschen 2018?
Kan vi förvänta oss att fler SEO-byråer blir uppköpta under 2018? Det är vad jag förutspår men det är också vad jag trott om alla år. Runt jultid börjar alla byråer titta i spåkulan. Vad kommer hända under nästa år? Vi är på Brath är lika illa och vill försöka titta framåt. Det ska vi ...
Lär dig SEO med Brath
Idag lanserar vi vår nya SEO-grundutbildning på sajten. Här får du chansen att lära dig grunderna inom SEO. Sökmotoroptimering kan vara svårt att sätta sig in i. Därför behövs en god grund att stå på. Därför lanserar vi idag vår grundkurs i sökmotoroptimering. Du hittar den här. Vad innehåller kursen Vår grundkurs är tänkt att ...
Kan du AdWords? Jobba med oss
Braths Stockholmskontor behöver växa ännu mer. Vi letar efter två specialister på AdWords till att ingå i vårt kanonteam! Vi har under de senaste åren byggt ett toppenteam inom AdWords på vårt kontor i Stockholm och det teamet behöver växa ännu mer. Våra specialister inom SEM sätter kvalitet i arbetet i främsta rummet och levererar ...
AI kommer förändra SEO-branschen för alltid, och det ganska snart
Vi står inför en stor förändring i SEO-världen. Du kommer behöva vara rustad inför den om du ska kunna klara av att göra sökmotoroptimering. Sökmotoroptimeringen har fungerat någorlunda likadant genom åren. Google använder samma grund för att bygga sökresultat nu som tjugohundrasju. Innehåll och länkar är det som styrt, så länge du har tekniken på plats. ...
När SEO inte går att genomföra
Sökmotoroptimering är relativt enkelt, brukar jag säga. Det är inte jättesvårt att veta vad som är bäst i många situationer för grunderna i SEO är enkla. Det kan bli komplext när man står inför val, är det bättre med en sådan navigering eller en sådan. Det finns ett tillfälle till när det är nära nog ...
Varför jobbar inte alla bara hemifrån?
Förmodligen är det ett resultat av våra 6 timmars arbetsdagar. Kanske är det ett resultat av att nya generationer har en annan bild av arbete. Varför förväntar sig folk att de kan jobba när och var som helst de vill? Jag får höra det hur ofta som helst. Med den nya tekniken kan man jobba ...
Vi vill ha lokal konst hos oss
Brath är en Ångermanländsk byrå, det är något som genomsyrar vår verksamhet. Det tar sig uttryck på många sätt, ett är att vi vill att våra lokaler ska kännas lokala. Därför letar vi lovande konstnärer från Ångermanland. Vi är en fem år gammal byrå, det är ungt även inom sökmotoroptimering. Det är en av anledningarna ...
5 SEO-åtgärder för dig som tror du är klar med din optimering
Har du svårt att hitta områden du kan förbättra din sajt inom? Känns det som du gjort allt som går att göra inom sökmotoroptimering? Här kommer fem punkter som nästan alla måste jobba med, oavsett hur långt man kommit. Sajtens hastighet Vi jobbar själva mycket med det här och det kan göra att vi tycker ...
Intern kannibalisering – sidor som tävlar mot varandra
När det finns två sidor på en sajt som båda passar rimligt bra i ett sökresultat kan du få problem, de kan faktiskt skada varandra. Här får du några förslag på lösningar. Vi ska idag börja med ett exempel från den här sajten. Sidan för SEO och bloggen tävlar med varandra i sökresultaten om att synas ...
VD: Jag är stolt
Jag har en glad känsla när jag går till jobbet och jag har funderat på varför. Vad är det som gör att när jag tänker på mitt jobb, mina kollegor och vårt företag så blir jag glad? Mitt svar på min fråga är att jag är stolt över vårt företag och jag vet att mina ...
Hobbyhandlaren ett problem för Ehandel?
Små marginaler är ett problem i många segment i handeln idag. Svensken är en prismedveten shoppare och priser pressas på många områden, kan det vara så att hobbyhandlarna driver på den pressen lite extra? Många av de stora ehandlarna har mer optimerade processer och lägre inköpspriser, man skickar tillräckligt med paket för att få ett ...
Man måste se båda delarna av On page SEO
När man jobbar med en sajt som sökmotoroptimerare finns det två perspektiv som är viktiga. Det vidare och det mer detaljfokuserade. Man pratar ofta om sökmotoroptimeringens grundpelare, teknik, content, auktoritet och så vidare men vad som inte är lika tydligt för många, åtminstone enligt min erfarenhet, är att man måste ha två olika perspektiv när ...
Färre ser annonser
Visserligen är vi alla blinda för annonser i någon utsträckning men de 4 av 10 som har blockerat annonser helt ser dem verkligen inte. Det här visar tydligt problemet med den gamla tidens marknadsföring. Idag använder 4 av 10 svenskar Ad Blocker. 40% ser inte annonser överhuvudtaget. I helgen påminde vår Head of SEO, Aaron, ...